Ik heb een spelletje gemaakt voor de Playdate console, met stuiterende balletjes en zichzelf aanpassende muziek!

De Playdate is een kleine handheld game console door Panic, met een monochroom schermpje en een crank (zwengel? slinger?) die in spellen als input kan worden gebruikt.

Sinds een paar maanden kun je in Swift programmeren voor de Playdate, en daar had ik zin in.

Muziek

In de Playdate SDK zitten mogelijkheden om synthesizers e.d. aan te maken en aan te sturen. Dit vond ik interessant om mee te gaan spelen, dus ik een kleine Swift library geschreven die die synthesizers wat toegankelijker maakt. Hierin heb ik een muziekspeler gemaakt die met kennis van akkoorden en toonladders, muziek improviseert.

0:00
/
Kijk en luister!

De tijd vanaf het moment dat er een balletje geschoten wordt, totdat-ie voor het eerst stuitert, wordt gemeten.  Hierop wordt het tempo van de muziek gebaseerd (tenzij het wel erg veel van het normale tempo af ligt, dan wordt dit tempo verdubbeld of gehalveerd). Per level heb ik een muziekstuk gemaakt, bestaande uit akkoorden, manier van begeleiden, voorgesteld tempo, mogelijke baslijntjes die om de beurt gespeeld worden, en toonladder per maat (of deel van een maat).

Op basis van de toonladder wordt een toon gegeven aan het stuiteren van een balletje. Bij een modulatie kan die toon dus veranderen.

Spelletje voor Playdate

Ik heb een spelletje voor de Playdate gemaakt.